vineri, 12 februarie 2010

Înainte de pauză

Probabil că deja am postat prea mult pe blogul ăsta despre lucruri vechi și amintiri de demult. Un gând înainte de pauză, nu m-am putut abține, sunt ultimile paragrafe din cartea lui Edgard Thomé "Special Air Service - L'épopée d'un parachutiste en France occupée" (tradusă și publicată în românește cu titlul „Misiune Specială”). Alte vremuri, o baladă asemănătoare se îngâna în suflet...

Regrete? nu... Ci doar un strop de nostalgie pentru niște vremuri când am avut norocul rar întâlnit să trăim departe de impostori, trișori și tipi „abili”, printre oameni de bună-credință.

„Deși lipsită de regrete, amărăciunea lăsată de împlinirea unui vis în inima celui care s-a bucurat de el”, scria Paul Valéry...

Cu riscul mai mult decât sigur de-a trece drept un romantic întârziat sau un întârziat mintal, și împotriva tuturor snobismelor la modă, totdeauna îl voi prefera pe centurionul gata de luptă romanului decăzut în desfrâu, și tuturor filozofiilor -- triada bărbătească a celților: „Să-i cinstești pe zei; să nu faci nimic josnic; să-ți exersezi curajul”.

* * *

Impresii din România anului 2006, la 22 de ani dupa Buzău și după o lungă absență —

multe lucruri frumoase, terase, magazine, oamenii cu estetică în imbrăcăminte și siluetă (!! :), străzile mai ascunse unde vezi mizeria cruntă veche de cel puțin douăzeci de ani, tineret care nu ezită să cheltuiască banii parinților pe lucruri mai scumpe decât în occident doar de dragul modei, părinți care pompează bani în stilul de viață al copiilor, o pătură subțire de oameni cu bani, mașini și vile, pizza cu crustă subțire, bere tuborg în sticle de 500 ml, pensionari disperați că nu vor avea ce mânca mâine, regretele colegilor de generație care își închipuie că au ratat ocazia vieții lor cu ani în urmă, mulțumirea colegilor de generație care au știut să se „integreze” cu ajutorul parinților/fraților/unchilor/cumetrilor și acum conduc un volkswagen/renault/peugeot și plătesc cu card la restaurant, toată lumea are studii universitare, telefonul mobil cu camera web în cap de listă de priorități a multora, medicina cu acces imediat dacă ai bani sau la paștele cailor daca nu ai însă, oricum, de eficacitate îndoielnică, politicieni care se sfâșie în ziare și la tv pentru putere lăsând oamenii cu ochii în ceață, „ne integrăm în europa, fir-ar să fie”, străzi care iți rup roțile la masină dacă nu conduci cu maxim 10 km/h, conducători auto care sunt dispuși să te omoare numai să câștige două secunde la un viraj periculos, benzina care costă de două ori mai mult decât peste ocean, o bucata de 100 km de autostradă aproape goală pe care încă se circulă cu 180 km/h fără frica poliției rutiere, fete care vorbesc cu „prietenii” lor în italiană, lumini, reclame, ecrane plate, fustițe, tocuri, blonde, blonde, blonde, baruri cât încape, pline de studenți aparent la orice oră din noapte când sunt deschise, muzica românească excelentă, mașini ultimul model pentru ale căror șoferi este o chestiune de viață și de moarte să ajungă la următorul semafor înaintea celorlalți, taxiuri galben-portocalii care se contopesc la intersecții cu tramvaiele și pietonii, pietoni care își fac cruce că au scapat și de data asta cu viață la traversatul străzii, praf, muzică „colorată”, trenul intercity care ar fi de fapt un light rail transit urban din vest dacă nu ar avea camera aia de fumat de la mijlocul vagonului pe care scrie „toaletă”, turiști francezi care fac poze cu ziduri de clădiri crapate, filmele lui sergiu nicolaescu în dvd pe raft alături de filme străine subtitrate în românește/turcește/maghiară/sârbă/rusește, cleopatra stratan în „si-di” audio la chioșcuri și la difuzoare pe stradă, aeroportul otopeni unde oboseala mai cedează un pic la gândul că pleci spre casă însă rămâi cu inima grea că i-ai lasat, din nou, pe cei care te-au așteptat și i-ai așteptat atât de mult timp.... întrebarea rămasă fără răspuns dacă lumea aceea mai este sau nu și lumea ta....

uitasem marea, pe care am văzut-o doar la mamaia, timp de vreo jumătate de oră într-o zi ploioasă, părăsită acum de turiști, cu plaja uitată la ultima curățenie generală, dar cu același parfum de pe vremuri, amestecând în aer gustul sării cu vise din vremuri antice care-l faceau, candva, pe un coleg de armată să zâmbească în timp ce o chema noaptea în somn „thalassa... thalassa...”, cazinoul din constanța, mausoleu parcă ieșit din syberia lui sokal, restaurantul safari, oferind deocamdată clienților numai terasa acoperită de ploaie... dorul....

13 comentarii:

  1. Va salut domnilor parasutisti!,

    Ma numesc Mircea si doresc sa devin contributor al acestui blog, cu acceptul initiatorului – evident.

    Intamplator am dat peste el si va marturisesc ca este minunat sa descoperi ca nu esti singurul “ciudat”, care traieste intens amintiri vechi de 20-30 ani, avand foarte mica legatura cu prezentul efervescent.

    Am facut armata la TR, in Buzau, 01847, intre 1982 si 1983. Citesc randurile voastre si traiesc senzatia ca as fi putut sa le scriu eu, candva. Atmosfera descrisa, personajele invocate, pana si culorile pozelor vazute pe blog, fac toate parte din acest trecut de care nu ma voi dezice niciodata.

    Cu ingaduinta dvs., cred ca am prins vremuri ceva mai grele. Am fost seria de TR urmatoare celei in care a murit un tanar, tot la TR, in Buzau. Intamplator facusem aceeasi scoala generala. Se numea Pacuraru Marius, Dumnezeu sa-l odihneasca! Accidentul s-a petrecut in mai sau iunie 1982 iar noi am inceput in septembrie. Am avut acelasi comandant de pluton ca si nefericitul tanar si am inghitit jar – pot sa va spun. Regimentul isi pierduse titlul de unitate de frunte datorita tragediei. In consecinta, au fost absolut determinati sa nu mai treaca prin asa ceva si sa repare – daca era posibil. Cam tot ceea ce a insemnat instructie de parasutare pentru seria precedenta, s-a inmultit cu cinci cand ne-a venit randul. Cred ca s-a mentinut trendul si la voi.

    S-a pomenit aici numele Branza Marcel, Maior in 1988, sef de stat major TR. Mi-a fost comandat de companie pe vremea cand era locotenent major, plin de dorinta de afirmare….

    Nu cred ca a fost personaj pe care sa-l fi urat mai tare, de-a lungul celor noua luni de armata. Au fost momente in care cred ca puneam de-un film american daca soldatii din subordine ar fi avut cartus pe teava atunci cand faceam “tura mare”. Asa se numea la inceputul anilor 80 alergarea de 4 Km, dimineata, dupa raport, cu tot armamanetul din dotare pe noi. Am auzit ca in trecut, pe vremea lui Bastan, alergarea se producea uneori cu fanfara in frunte. Eu nu am prins asta, insa am vazut statul major cu noi, de cateva ori. Nu faceau chiar toata “tura” ci doar 1 km dupa care se pierdeau in décor.

    In mai 1983, la a treia parasutare, am avut incident, premisa de fuior cu rasucire. Ofiterul de zbor m-a tinut de umar la iesirea din avion si am plecat insurubat. Parasuta s-a deschis cu intarziere, am avut suspantele rasucite de cateva ori. Stiti foarte bine ca stateam cu totii la KAP-3 asa incat deschiderea se producea pe acelasi nivel. A mea s-a deschis cu circa 100 m mai jos. Nu pot sa spun ca am actionat in vreun fel pentru a preveni dezastrul. La scara celor cateva secunde in care s-a intamplat totul, am fost doar un simplu spectator al propriului meu destin. Am fost insa un spectator extrem de lucid si pregatit sa actioneze, multumita lui Branza, cel pe care il uram atat de mult!

    As avea multe altele de povestit: Borcan, Suditu, Netca, Lt. Muha, Lt. Dumitru, Cpt. Popescu, Col. Preda, Col. Scantei, Cmd. Col. Achim Alstanii– comandant de regiment, Col. Constantinescu – urmatorul cmd. de regiment. (1983 onward).

    Am si cateva fotografii. Mateo zi-mi cum sa fac….
    Rog semnal si manevra de acceptare.

    Va multumesc,

    Mircea Dinescu

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ...multumiri pentru amintiri... ...cu stima, ella brinza.

      Ștergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am vrut sa zic, "cu drepturi de autor".

    Impresionanta povestea cu fuiorul, poate ne povestesti mai mult. Ne-au spus in 83-84 si noua de accidentul mortal despre care vorbesti insa nu m-as fi gandit ca instructia a fost asa intensa din motivul asta. Stiu pe cineva care a facut tot la Buzau in 84-85 si au avut si ei un accident de acelasi gen, din cauza catruia au fost oprite toate parasutarile pentru ancheta iar baietii cica nu si-ar mai fi luat brevetul in abul acela.

    RăspundețiȘtergere
  4. salutari din partea unui coleg de generatie - TR '83 UM 01847, Buzau .... participant la "tura mare"
    evident ca merita amintit si plt, Borcan cel care ne intreba despre "mana criminala care a dat cu piciorul in usa". Am fost in compania condusa de Cpt.Popescu, pluton Lt. Scorus.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut Dan, bine ai venit la Trenajor! Am fost plecat doua saptamani in Romania, de aceea nu am raspuns mai devreme. Ieri pe la 9:30 dimineata treceam cu masina pa langa poligonul de langa Crang! :)

      Ștergere
    2. Salut "Doc" cum pot deveni "postac" pe blog ? dan.capitanu@gmail.com
      generatia 82/83 TR, compania lu' Popescu. Pluton Costea .
      toate cele bune
      Dan

      Ștergere
    3. Ti-am trimis invitatia la dan.capitanu@gmail.com

      Ștergere
  5. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  6. Răspunsuri
    1. Salut Dan,

      Da, blogul mai este viu, atat cat se poate. Eu nu am scris decat in 8 si in 11 aprilie 2010. Tu ai replicat primului meu mesaj, cel din 8, care reprezenta de fapt solicitarea mea de a acceptare ca si contributor, cerere adresata initiatorului acestui blog.

      Daca inteleg bine, ai fost in compania a II-a TR, 1982-1983. Borcan va era plutonier de companie… Cum sa-l uit? Comandanti de plutoane v-au fost locotenentii Scorus si Costea. Am impresia totusi ca s-a perindat putin si Feizula pe la voi. Gresesc?
      Retin cateva nume: Birisiu, Ghe-Ghe (porecla), Sarbeanu…

      Despre Borcan, care avea totusi mai multe salturi la activ decat multi pe acolo, se spunea ca “ciudatenia” (eufemistic vorbind), i s-ar fi tras de la un incident de parasutare, din care l-ar fi salvat o capita de fan bine plasata. Folclor, poate - cine mai stie? Se mai povestea ca obisnuia sa sara cu cordul in mana, pt. ca avea unul nou nout si nu-l dorea amestecat cu altele ramase agatate pe cablu, in avion. Oricum, l-am surprins odata la cantina, unde-i indemna la treaba pe cei aflati de serviciu acolo, cu vorbele: “Ma soldat, taie suspanta la ceapa, pliaza cojile la cartofi si la trapa cu ele !”

      Ai ceva fotografii din acele vremuri? Ar fi interesant. Daca ai chef de scris, roaga-l pe Doctoru sa faca cele necesare pt. a-ti da dreptul de postare, altfel decat prin comentarii.

      Mircea

      Ștergere
  7. cum pot posta fotografii ? (scuze de necunoastere)

    RăspundețiȘtergere

Notă: Pentru a preveni mesajele nesolicitate, legăturile cu scop publicitar spre alte site nu vor fi acceptate.