duminică, 18 martie 2012

Amintiri cazone - Partea a 4-a, Primul marș


Chestia cu marșul a crescut progresiv până în dupăamiaza cand ne-au împârțit cutille soioase din hartie maro cu câte 10 cartușe de manevră, o conservă fara eticheta ce conținea probabil carne de vită, o jumătate de pâine mai mult neagră decât albă și cateva sute de grame de brânză sărată împachetată in hârtie din aia în care se împachetau hainele. Anița ne-a anunțat sec că de plecat se va pleca din alarmă și a sugerat că ar fi bine să ne întrerupem un pic programul monden și viața socială agitată în următoarele nopți. Ideea nespusă fiind ca cine e găsit lipsă cu prilejul alarmei o îmbulinează nasol de tot. Câțiva fuseseră deja mutați la infanterie în principal din motive medicale, respectiv cei ce n-au dorit sau n-au putut să sară, dar totuși....

Marea majoritate am rămas în acea seară cuminți și cu capul între urechi în dormitorul nostru. Singurul eveniment remarcabil al serii a fost că pe la 9 jumate - 10 a apărut maiorul Hodârnău beat franjuri, descheiat la veston și zvârlind furios cu sfinți și cruci in toate direcțiile. A grohăit nervos ceva de neînțeles în gușă și s-a aruncat în patul bietului Agop (care fusese mutat la infanterie pe motive de tahicardie înainte de anul nou) adormind de cum a atins perna. Alarma cu pricina s-a produs în aceeași noapte, probabil undeva pe la ora 1 sau așa ceva. Hodârnău n-a fost câtuși de puțin tulburat de bubuiturile în rastel sau de celelalte zgomote continuându-și sforăitul zgomotos. Ne-am luat calabalâcul și am ieșit în relativă liniște și ordine (oricum mult mai bine decât mă așteptam) pe la postul 4, pe la depozitul de muniții, spre Sărata Monteoru. După prima oră în mod surprinzător, încă nu căzuse nimeni răpus pe marginea drumului J

Mergeam în flanc cu Pisoi și Mareșalu’. Mareșalu’ puțea înfiorător a trăscău infect și îngăima ceva de genul că mai are o sută de metri și crapă. Pisoiul mormăia printre dinți (falset desigur, ca noi toți ceilalți de altfel)    „Alexander the Great” al lui Iron Maiden. Nici unul din ei nu se putuse reține în noaptea respectivă și fuseseră să se trotileze cu ceva tărie la celebra „Babă” din Simileasca care vindea tot soiul de contrafaceri la prețuri exorbitante – otravă la sticlă nu altceva. Eu și Pisoiul (mai puțin atins ca Mareșalu’) îl îndemnam prietenește pe Mareșal să o pună de o moarte eroică cu zvarcoleli și gâlgâieli patriotice, urmate de sfaturi pentru viitorime – că doar nu se face ca primul erou răpus al batalionului să cadă lat așa ca un sac de cartofi. Inițial răspundea cu ceva bolboroseli tulburi și furioase dar probabil că aerul tare al nopții de Februarie l-a ajutat să se trezească cu totul. A intrat în joc descriind cu voce tare și cu lux de amănunte modul în care revista MApN urma să prezinte in editorialul din luna următoare  izbânzile nepereche ale batalionului nostru sub luminata conducere a legendarului comandant de oști, maiorului Brânză, ce a urmat neabătut și întocmai indicațiile prețioase ale celui mai iubit fiu al poporului, tovarășul Nicoale Ceaușescu. De undeva din spate am auzit glasul lătrat al lui Brânză zbierănd „Cine are treabă cu maiorul Brânză?! Guuuurrrrrrra!!!!” Au urmat un hohote de râs, iar Brânză s-a făcut că plouă pentru că n-am mai auzit nimic.

Și uite așa plini de voie bună am ajuns la Sărata Monteoru unde urma să facem un popas de o țigară. Decizie nefericită desigur. Eram destul de zgomotoși în mers. Odata oprindu-ne au început vociferări, răgete, cântece de bețivi cu voci sparte, etc. APV-iștii fugeau ca șobolanii opăriți de la un capăt la altul al coloanei împrăștiată pe aproape un kilometru încercând fără succes să restabilească liniștea cu îndemnuri neconvingătoare de genul: „Bă asta-i stațiune de tratament, o să treziți bolnavii!”. Ceea ce ne întărâta desigur și mai abitir . În final cineva dintre ei avut totuși idea salvatoare de ne pune în mișcare. N-a fost ușor, dar ne-am înfundat pânâ la urma prin pădure. 

Era o panta bunicică. Aș zice un traseu montan mediu. In plus începuse să apară și zăpada. Mergeam prin noapte în șir indian prin pădure, fiecare din noi văzându-l doar pe cel din fața lui. Am ținut-o tot așa pană aproape s-a luminat de ziuă. Am ajuns într-un soi de luminiș mare  pe marginea unui pârâu. Am observant cu surprindere ca eram mai puțin de jumătate de batalion. „Pierderi mai crâncene ca la Mărășești, v-am spus eu!” a comentat hâtru D.Ș.. Anița a început sa blesteme îmbufnat printre dinți geniul militar al celor ce refuzaseră (maiorii Brânză și Bodor și desigur) cu îndârjire să ne permită să luăm niste stații radio (R1270? – alea pe care scria „Atenție, dușmanul ascultă!”) ce oricum rugineau cu anii prin magazii. În final tot el a sugerat să tragem niște focuri de armă în aer. Ideea a dat roade. De undeva din ceața am auzit niște focuri de armă răspunzându-le alor noastre. Noi trăsesem, să zicem 3 focuri și am auzit 4 – deci nu era ecoul. Am început să zbierăm în cor „Noi stăm pe loc, voi veniți spre sud pe firul apei!”. S-a auzit ceva ce a fost considerat drept confirmare așa că ne-am pus pe așteptat și ne-am așezat sa mâncăm micul dejun.

Având burta plina am început să mă plimb agale plictisit în sus și în jos pe firul apei. L-am văzut pe Brânză dispărând în ceața deasă, în pădure, lăsându-și ranița stingheră. Cred că eram lângă Cichi (de la plutonul 4) care mișuna și el pe acolo. Nu știu dacă mai schimbasem măcar vreo doua vorbe până atunci în toate lunile de armată, dar nici n-a fost necesar. Am avut amândoi aceași sclipire drăcească în ochi. Ne-am uitat împrejur. Doar siluete nedefinite în ceața. Cu rânjete diabolice am înșfăcat ranița lui Brânză i-am aruncat rapid mâncarea rămasă și ce o mai fi avut pe acolo în boscheți, burdușind-o cât sa-i dublăm sau triplăm greutatea cu pietre de râu ce se găseau din belșug prin preajma. După care am dispărut în cealaltă parte a dumbrăvii. În final a apărut și restul coloanei pierdute. Nimeni nu putea explica ce s-a întâmplat. Brânza revenit din boscheți lătrând scurt si răgușit reproș după reproș APV-iștilor ce avuseseră ghinionul să fie în coloana rătăcită.

Abia la câteva zile după încheierea marșului am înțeles ce se întâmplase. Explicația a venit de la mitraliorul nostru emerit G.G.V. Care din motive de nimeni înțelese se decisese să plece în marș cu ditai mitraliera de companie în loc de PM, ca toți ceilalți. Ne-a povestit (îl bușea și pe el râsul gândindu-se la propriul infantilism) că-i  trecuse prin cap idea genială că mitraliera e mai bine echilibrată și mai comodă ca PM-ul. Problemele au început să apară când cu panta. Omul și-a făcut socoteala că trebuie cumva să se piardă din coloană și apoi să se întoarcă pe șest la regiment, dându-se rătăcit. Ghinionul a făcut ca de fiecare dată când el se oprea, se oprea toată coloana în spatele lui. De fiecare dată când o lua aiurea la dreapta sau stânga cei din spatele său îl urmau. A făcut tot ce a putut ca să scape de ei, însă fără succes. Cand a văzut că se lumineaza de ziuă și a mai dat și de luminiș a luat-o cumva la fugă și până să se prindă ceilalți ca au pierdut jumate din batalion nimeni nu și-a mai dat seama că el era capul coloanei rătăcite.

În mila sa cea nemărginită, Brânză a decis să le mai acorde rătăciților 15 minute să-și tragă sufletul, anunțându-ne cu lătrături sacadate că până la înserat nu ne mai oprim nici măcar să adunăm rănitii și morții de pe marginea drumului. „V-am spus eu că e lată și așteptăm pierderi mai mari ca la Mărășești” chicoti D.Ș. din nou.

În fine ne-am pus din nou în mișcare pe drumuri abrupte. M-am ferit să mă apropii de Brânză și de ranița sa plină cu pietre, dar firește că până la urmă Aghiuță a fost mai tare ca mine și nu m-am putut reține. Atunci am înțeles cum devine treaba cu instinctul păcătos al criminalului care nu se poate abține să nu se întoarcă la locul faptei sau la victima sa. Încet, încet m-am apropiat ca din întâmplare de Brânză și i-am zis ceva de genul: „Toa'șu maior păi marșul ăsta e plictis curat. Nu băgăm o deplasare rapidă, ceva acolo, ca să ne mai dezmorțim?” [Pentru cei ce nu-și mai amintesc, deplasarea rapidă era 60% marș 40% alergare, adică 12 minute de marș alternate cu 8 minute alergare - se scotea astfel o medie vreo 10 - 12 km/h]. Brânză a bolborosit ceva de neînțeles. Îl spionam cu coada ochiului: Apele îi curgeau șiroaie de sub ușankă, ochii îi erau injectați de efort, dar piticul [Brânză avea sub 1,60 metri și probabil că nu cântărea mai mult de vreo 50 kg] continua să se optintească neabătut înainte. L-am lăsat în plata Domnului și m-am alăturat grupului mic de inițiați care știau că Brânză cară glia strămoșească în cârcă. „Crapă?” m-a întrebat cineva. Zic și eu așa pe un ton de expert: „O mai duce măcar 30 de minute până să cadă lat.” În realitate a mai dus-o mai bine de o oră și jumătate. Pe când tocmai voiam să mă apropii de el ca să-l mai zgândăr un pic cu deplasarea rapidă, spus celor din jur cu o voce stinsa: „Pauză de prânz”. După care s-a lăsat efectiv să se prăbușească pe spate.  Pauza cu pricina a pus practic cruce exercițiului de ambuscadă pe care trebuia să-l producem, dar care din cauza diferitelor întârzieri a fost anulat.

Cred că ne-am oprit pentru mai bine de o oră. Nu-mi dau seama când a descoperit Brânză pietrele din raniță, dar n-a suflat o vorbă. Nemaiavând nimic de mâncare, stătea și studia încrâncenat o hartă notându-și ceva într-un carnețel. În orice caz faptul că s-a abținut să facă un circ inutil și ridicol pe marginea pietrelor din raniță l-a ridicat în ochii noștrii din categoria imbecililor incurabili, căreia îi aparțineau dincolo de orice dubii maiorii Bodor și Scântei, comandanții celor două companii TR. Un alt erou al condiției fizice, căpitanul Feizula, maestrul de măcar 20-dan la nu știu cate arte mațiale orientale, dacă era să-l iei în serios, s-a târât până pe pe malul apei ca să-și spele un pic transpiratia abundentă și să se răcorească. Cei vreo maximum 25 de km făcuți până atunci îl terminaseră cu totul. În plus Feizula spre deosebire de toți ceilalți APV-iști, a plecat in marș cu mâinile în buzunare, punându-i pe cei din plutonul său (al 4-lea) să-i care mâncarea și sacul de dormit. 

Am continuat apoi marșul până aproape de înserat - adică nu foarte mult, căci era luna Februarie. Ne-am oprit pentru noapte pe un soi de platou. În pofida tuturor regulilor de camuflaj, s-au aprins mai multe focuri și ne-am aranjat cu toții culcușurile în zăpadă folosind foile de cort și sacii de dormit. S-au stabilit santinelele și plantoanele. Rândul meu era undeva spre dimineață. Îmi amintesc ca prin ceață că m-am trezit (încă pe jumătate adormit) pe întuneric auzind șușotelile lui King Kong și ale Mareșalului ce se străduiau fără succes să mă găsească în beznă ca să-mi preiau plantonul mormăind „Ursule, unde ești? Fire-ai al dreaqu'...”. Cam toți aveam șubele si ușăncile peste sacii de dormit așa încât șansa de a identifica pe cineva în întuneric erau 0. Cineva  enervat i-a amenințat pe cei doi că o să le înfigă capetele între propriile buci dacă nu le tac odată mestecătorile și să facă bine să-și caute și plimbe ursul prin pădure. Nu am simțit nici un avânt să mă trezesc cu totul și să ies din culcușul meu relativ călduț, era o noapte înghețată cu un cer de cristal și plin de stele, așa încât nu le-am mai tulburat căutarile chibzuind că daca Domnul vrea ca eu să fac planton în noaptea aia, îi va duce pe cei doi negreșit la culcușul meu. Se pare că voia Domnului a fost însă alta și am adormit la loc...

Dimineața surpriză! Apare un camion militar din care se pogoară aristrocratic maiorul Hodârnau, comandantul batalionului. Are niște marmite cu ceai cald care e binevenit în gerul dimineții. În plus este dispus sa-i ia cu el pe răniți. Cred ca se adună vreo 20 de „cadavre”, după cum îi alinta Hodârnău. Feizula e desigur în fruntea „cadavrelor”. G.G.V. scapă în sfârșit de mitraliera lui de companie care i-a rupt umerii, schimbând-o cu PM-ul unuia din morți. La fel se întâmplă cu tot ce înseamnă AG-uri și puști-mitraliere.

Drumul de întoarcere e fără peripeții. Pe la mijlocul drumului, lăsăm în urmă compania întâi care se târăște tot mai greu. Ajungem chiar destul de devreme înapoi la regiment. În total drumul dus-întors a totalizat vreo 70 de km. Sincer mă resimt. Și nu numai eu. Mă resimt și nu-mi place asta. De pe la 13-14 ani ieșeam pe munte pe trasee mai dificile și după o medie de până-n 40 de km/zi era OK. Probabil că ieșirea pe timp de iarna și echipamentul extrem de prost gândit al armatei sunt de vină. Ranițele militare model 1922 sunt mult mai incomode decat rucsacii de Prodcomplex cu rama de aluminiu ce, în pofida sărăciei și lipsurilor în care sezbătea țara, erau stanadardul oricarui român ce ieșea pe munte în anii '80. Interesant e faptul că ne-am intrat rapid în ritm și nici unul dintre marșurile ulterioare n-a mai prezentat nici o problemă de rezistență fizică. 

În orice caz odată ajunși în dormitor  ne schimbăm în training-uri sau panatloni scurți (în Buzău era o primăvară tinpurie) și mergem la cancelaria lui Hodârnău și Brânză vociferând  agresiv că tot marșul ăsta a fost o frecție (ceea ce desigur că e o minciună gogonată, toți ne plângeam de febră musculară și junghiuri). Îl văd pe Brânză zâmbind pentru prima și ultima oară. Hodârnău face mișto, Brânză tace și zâmbește în continuare, Anița apărut și el de undeva ne spune pe șleau că suntem fanfaroni și pleacă acasă. Îi zgândărim pe maiorii Brânză și Hodârnau insistând că cine e bărbat iese la un fotbal chiar acum. Hodârnău răspunde prompt si inspirat că bărbații s-or duce la fotbal, dar că el e un bărbat deștept, așa că se duce acasă unde are alte treburi mai interesante de făcut decât alergatul după o minge. 

Nu contează, noi ne ducem sfidarea până la capăt. Simțim instinctiv că trebuie să le arătăm că suntem mai tari ca ei și departe tare de a fi îngenunchiați. Ieșim în poligon și jucăm o miuță destul de leșinată, dar tot miuță se zice că e. Nu trece o jumătate de oră și dinspre GAZ apare jalnica coloană a companiei întâi plus o parte dintr-ai noștrii rămași în urmă. Figuri pierdute, oameni șchiopătând agale, scâncete. Maiorul Scântei șontâcăie în fruntea coloanei agățat cu ambele mâini de un toiag. Locotenentul Roșca, comandantul plutonului 2, o brută tâmpă cu figură lomborsiană, îl urmează încruntat pe Scântei mugind din când în când la soldații cu figuri peirdute ce abia se mai târăsc în urma lor. 

Scântei se oprește în toiag așa ca un cioban legănându-și capul și schelălăie rânjind la noi cu vocea sa inimitabilă că „V-ați întors cu trenul și acum o faceți pe zmeii, Halț!” Nu știu exact ce înseamnă „halț” dar e un cuvânt pe care Scântei îl folosește tot timpul în cele mai diferite împrejurări. „Nu ne-am întors cu trenul, ci cu Brânză - per pedes, apostolorum” îi răspunde cineva. „Nu Brânză bă, ci toa'șu maior Brânză! 'Re-ți ai dreaqu' de bagabonți!” Roșca mugește si el ceva din care înțelegem doar înjurăturile. „Lăsați vraja! Cine-i bărbat vine cu noi pe teren acum! Cine-i cârpă merge la nani!”, vociferăm cei mai mulți dintre noi. Scântei scuipa cu scârbă, înjură ceva ce se pierde în mugetele furioase ale lui Roșca și repune tristul cortegiu al companiei sale în mișcare... 

Numai bine,

LMH

15 comentarii:

  1. Tari fazele. Am facut si noi marsul asta de 70K la Sarata-Monteoru, am povestit in alta parte, imi amintesc ca a trebuit sa-mi schimb bilgherii cu o pereche de tenisti pe ultima treime de drum.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, cred că era traseul standard. Un coleg de facultate cu un an mai mare ca mine, Profesoru', care fusese în regimentul nostru în 1987-1988 povestea că și generația lor a avut cam acelasi traseu la primul marș.

      Apropos de Profesoru', îl imita perfect pe Ceaușescu. Sunt chiar curios dacă știe cineva din generația lui dacă o făcea și în armată.

      Eram în anul I de facultate în toamna lui 1989 în timpul congresului XIV al PCR. Geamul de la camera lui de cămin era deschis. Omul pusese boxele aproape de geam, cât să nu se vadă de afară și cuvânta imitând vocea răgușit-rârâită cu schelălăieli nervoase a lui Ceaușescu chestii de genul: „În arheologie, tovarrrăși (pauză), trebe să facem tuotu' (pauză), pentrru ca în cel mai scurt timp (pauză), să găsiiim carnietu' de partid a lu' Decebal!” După fiecare perlaă de genul ăsta dădea drumul la banda de magnetofon pe care erau înregistrate obișnuitele minute de aplauze furtunoase și urale „Ceaușescu, PCR! Ceușescu și poporu'!”.

      În piațeta dintre cămine fumau nervoși securiștii echipați cu obișnuitele geci negre de piele + panataloni de stofa gri adunați grămadă, fără să se prindă însă că e bășcălie. Bănuiau ei probabil că e totuși ceva în neregulă ca cineva să asculte de bună voie discursurile insipide ale lui Ceaușescu de la congres...

      Ștergere
    2. Da, imi aduc aminte de marsul asta. A fost ca o aventura. Din pacate mi-am luxat glezna pe una din pante. M-am dus ca un bolovan si am luat cu mine inca vreo doi...Dar noaptea aia sub cerul de februarie a fost una de neuitat. Am dormit trei in doi saci de dormit. Pe un pat de frunze si o foaie de cort. Am fost inspirat sa imi pun bilgherii sub "pat", in gramada de frunze, sub picioarele noastre. Ceilalti nu au facut-o si dimineata au fost surprinsi ca nu isi puteau pune bocancii in piciare. Inghetasera! Da, am schimbat PM-ul meu cu pusca mitraliera a unui camarad si m-am intors cu camionul, dar mi-a parut rau pentru ca imi placuse pana acolo. Imi aduc aminte de branza aia, de conserva de carne....in viata civila nu as fi pus gura pe asa ceva, in schimb acolo le-am gasit extrem de gustoase! Branza nu era asa de srata, chiar mi-a placut si a mers de minune cu carnea incalzita la foc. Parca ofiterii au avut un cort in noaptea aceea de februarie!
      Multumesc Ursule, astept cu interes urmatoarea parte...

      Ștergere
    3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    4. Da Mateo, ai dreptate la chestia cu bilgherii. Mi-a sugerat și mie cineva același lucru (băgatul bilgherilor sub sacul de dormit). Am făcut-o fără prea mare convingere dar a fost într-adevăr eficientă.

      Luxația ta a fost probabil ceva nasol. În sensul ăsta a fost bine că a venit camionul. Apropos de luxație, prin Mai sau Iunie Paliu' si-a șifonat și el glezna căzând într-o groapă în timp ce venea dupăamiaza de la cârciuma din Crâng. A șontâcăit cumva până la intrarea Hotelului Paie. De acolo l-am luat câțiva pe sus și l-am dus pe sus la cabinetul medical. Nu pot să-l uit nici azi pe medicul regimentului, locotenent-colonelul Poetașu Șuchea (ăsta oare ce nație o fi fost?) scorțos, în uniforma sa albastră impecabilă cu cămașa albă de mătase și cu un aer aristrocratic, însă în același timp beat turtă, analizând cu un aer savant la glezna albăstrie a Paliului. După aia i-a spus dentistului (un căpitan simpatic, brunet cu mustață al cărui nume nu mi-l mai amintesc) cu o voce autoritară și atotcunoscătoare „Dă-i băiatului niște Faringosept”. Eram atât de uluiți încât nici nu ne-a mai bușit râsul. Paliu' săracu' dădea din gură ca peștele fără a fi capabil să mai scoată vreo-un sunet. Dentistul care era mai puțin beat (sau poate chiar treaz de-a binelea) ca și colonelul a spus zămbind: „Dom' doctor nu-i mai bine să-l trimitem pe băiat la spital?” Poetașu Șuchea a spus așa cu o voce stinsă, de parcă era vorba de un caz de amputare a capului de la gât în sus: „Fă cum crezi că e mai bine, doctore”. Așa că Paliu' a fost îmbarcat în ambulanța kaki și a rămas uitat vreo săptămână la spitalul militar. Pe tine te-au tratat la infirmerie, sau te-au expediat la spital?

      Am făcut și eu o gipă violenta prin Martie. Locotenent-colonelul Poetașu Șuchea m-a întrebat (atunci pe deplin treaz): „Băiete, tu ești bolnav de-a binelea, chiar ai febră, sau e vreo scamatorie? Spune drept. Să te trimit la spital?” I-am spus: „Temperatura e pe bune dom' doctor. Chiar am gripă. Am mai avut odată tot așa. Îmi trebue doar câteva zile de repaos și-mi trece.” M-a internat imediat la infirmerie fără alte investiații. În primele 2 zile cred că am dormit în medie peste 20 de ore pe zi și eram complet reparat. În a treia zi am stat în pat și citit toată ziua. N-a comentat absolut nimic. L-a sfâșitul zilei a treia m-am declarat vindecat și m-a externat. A fost de altfel singura oară în viața când am fost internat în spital.

      În rest îți mulțumesc pentu aprecieri și sper să mai scrie și alții, că materie primă e destulă. Eu voi continua oricum cu ceea ce-mi mai amintesc...

      Ștergere
    5. Nu am ajuns la infiermerie, nu era nimeni acolo cand ne-am intors cu camionul...sau asa imi aduc eu aminte. Glezna a trecut in cateva zile, fara alte probleme. Dar imi aduc aminte de tov. locotenent-colonel Poetasu (nu-i mai stiam numele, multumesc!). Am avut o experienta chiar neplacuta cu el. Am facut otita si, impreuna cu un alt coleg care avea o problema cu o ureche, ne-au trimis la clinica in Buzau. Acolo doctorul a zis ca timpanul meu e foarte rosu si ca ar fi bine sa ma internez la clinica pentru cateva zile. Acelasi lucru si pentru colegul meu...care era Buzoian. Ne-am intors la unitate, la tov. locontenent-colonel si el, ignorand ce ne-a scris doctorul de la clinica, ne-a zis ca ne trimite la spitalul militar din Focsani pentru o saptamana. Am inghitit-o, dar auzisem tot felul de lucruri ciudate despre acel spital. Si chiar nu vedeam de ce trebuie sa mergem tocmai acolo! Asa ca ne-am intors la el si el, tov. locotenent-colonel, s-a enervat, a inceput sa tipe si sa ne acuze ca vrem sa scapam de armata, ca nu respectam ordinul si ca ne prefacem...ne-a rupt biletele de internare si ne-a trimis la dormitor. De atunci eu nu mai aud bine cu urechea stanga! Am avut niste dureri ingrozitoare in noaptea aceea. Mama mi-a trimis de urgenta, prin cineva, antibiotice, dar auzul meu a fost afectat. La fel si cu colegul. Il tin minte pe tovarasul locotenent-colonel si daca l-as intalni acum i-as zice vreo doua....Si imi aduc aminte si de dentist....cabinetul stomatologic era in renovare si asa mi s-a cariat o masea de a trebuit sa o scot cand m-am liberat. E singura mea "gaura" din gura!
      Da, din punctul asta de vedere nu am amintiri tocmai placute.

      Neaparat sa mai scrii, sa mai povestesti pentru ca odata cu povestirile tale imi revine si mie memoria...Multumesc!

      Ștergere
    6. Mateo, ce pot să zic? Într-adevăr urâtă chestie. Știi bancul ăla de la Radio Erevan: „Întrebare: Ce ucide mai sigur ca glonțul? Răspuns: Medicina militară”.

      Sigur că era reconfortant să râzi pe seama tâmpeniilor lor, sau chiar să ajungi să-ți fie simpatici - asta cu condiția să nu fii cu adevărat la mâna lor într-o problema importantă, așa cum a fost cazul tău. Caz în care inepțiile lor devenau ceva de-a dreptul criminal...

      Cine naiba se făcea medic militar într-o cazarmă? Medicul care nu era capabil să facă nimic altceva pe lumea asta - chiulangiul profesionist. De aici și fauna care popula infirmeriile regimentale.

      Apropos de fauna lor, Anița povestea o chestie savuroasă(nu știa nici el dacă era adevărată, dar ca să-l citez, ar fi fost frumos să fie așa). Cică un plutonier bătran și agramat de la una din grupele de cercetare ar fi făcut pariu că așa țăran prost cum e el poate să o facă fără pobleme pe doctorul mult și bine. Asta cică s-ar fi întâmplat pe la sfârșitul anilor '70.

      Comandantul de atunci al regimentului i-ar fi aprobat până la urmă o uniformă de colonel medic, acte falsificate grosolan și l-ar fi expediat la spitalul militar din Iași care aștepta de ceva vreme să primească un comandant nou. Ăștia spuneau că ar fi fost un miracol ca omul (cică adjutantul Borcan era un intelectual rafinat pe lângă plutonierul din poveste) să nu fie dat în vileag din prima zi.

      Cică omul ar fi rezistat două săptămâni făcând ce știa el mai bine: instrucție de front de tremurau pereții și sectoare cu tot personalul, de la medici până la caralii de la poartă. Și ar fi durat doar două săptămâni nu pentru că le-ar fi picat ălora fisa, ci pentru că până la urmă l-ar fi dat ai noștrii în gât de teamă sâ nu se apuce dementul să și opereze (în actele false era chirurg internist)...

      Ștergere
  2. Ma bucur ca cineva aare rabdarea si vointa de a pune in scris memoria acelor momente unice si intense.
    Au trecut aproape 25 de ani de atunci si parca s-au intamplat ieri.

    Incantat sa ne intalnim din nou Lucian!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stefan,

      Si eu ma bucur ca ne revedem. Intr-adevar au trecut 23-24 de ani. Pana nu ai spus-o, nu m-ama gandit la monstruozitatea cifrei...

      Toate cele bune!

      Ștergere
  3. Mesaj pentru LMH: am observat ca in cateva dintre postarile tale incerci sa lasi impresia ca noi cei de la Compania I eram vai si amar de capul nostru si ca Mr. Scantei era de acelasi "calibru" ca si Mr. Bodor sau Mr. Hodarnau (pentru mine Mr. Scantei era un adevarat model de comportament demn de urmat. Voi cei de la Compania 2 nu ati putut gusta glumele lui fine. Sub comanda lui as fi plecat la lupta fara probleme.

    Imi pare rau ca trebuie sa scriu randurile urmatoare, dar ma simt obligat sa prezint realitatea si din perspectiva noastra, a celor din Compania 1. Bazandu-ma pe cele povestite intre noi (cei de la Compania 1) si de cele spuse de Lt.Maj Banica (Cmdt. Plt. 1) si Lt. Stoica (Cmdt. Plt.2) pot afirma urmatoarele: plutoanele 1, 2 si partial cei de la 3 au fost formate din voluntari care si-au exprimat dorinta de a face armata la parasutisti de foarte devreme (cu exceptia celor care erau din Buzau si au ales pentru era aproape de casa, ceilalti au vrut efectiv sa fie la Para). Compania 2 era formata din cei care au vrut sa evite sa ajunga la Bacau si Lipova si au ales Buzaul).

    Banica a facut o selectie dura inca de la primul salt la trenajor: dupa ce am sarit cu totii ne-a spus "cine vrea sa mai sara inca o data sa faca un pas in fata ?"

    Vreo trei sau patru nu au facut pasul. Acestia au fost mutati la alte plutoane.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dragă camarade,

      Îmi pare foarte rău dacă amintirile mele au lăsat cumva impresia ca voi cei de la compania I erați mai amărâți ca noi ceilalți. A fost desigur fără intenție. Eram cu toții ca vai de capul nostru și semănam în egală măsură a orice, numai a armata nu. Așa erau vremurile. Ăla a fost probabil unul din momentele de maximă scufundare al României

      Sunt impresionat de faptul ca APV-iștii companei 1 aveau o asemenea capacitate de concetrare a creiarușului lor neted (increțit doar de dunga de la caschetă) încât puteau citi gândurile pifanilor, încât să știe precis de ce au ales unul sau altul să se ofere voluntari. Mie nu mi s-au părut nici unul mai puțin grobian ca APV-istul standard. Dar poate că asta se datoreză exlcusiv lipsei mele de perspicacitate. Ce pot să-ți spun e că din varii motive, toți cei ce făcuserăm pilotaj sportiv sau parașutism sportiv înainte de armată (Suceveanul B.M.C, conjudeteanul meu Geza, eu, D.Ș., Berilă, Rudi, Dan, etc.) eram cu toții grupați la compania a 2-a. Nu-mi dau seama dacă a fost o coincidență sau intenție. În ce mă privește m-am dus în armată din cauză că n-am avut de ales. Mărturisesc că aș fi petrecut cu mare placere cele 9 luni de armată în Aurba sau chiar și în Baleare în loc de Buzău, dacă era posibil :-)

      Cât despre zbor, mai zbor și azi cu mare plăcere pe ultraușoare. la aproape 30 de ani de la primul meu zbor cu planorul ce s-a produs Marți 15 mai 1984. E drept că a trebuit să părăsesc malul greșit al Atlanticului ca să-mi permit mașinăria mea de zburat. (vorba ardeleanului care a pierdut trenul „No așe-i mă când n-ai lucru' tău!”)

      În orice caz dacă vreo-unul din episoadele pe care le-am povestit și pe care intentionez să le continui, conține ceva ce nu nu este conform adevărului istoric te rog să faci îndreptările necesare. Mă refer în speța la cele ce probabil ți-au creat impresia de bășclie la adresa companiei matale. Bășcalie desigur involuntară pentru care îmi cer din nou scuze...

      Ștergere
  4. Cu parere de rau, citind ce ai scris despre "atmosfera" din Plt. 5, voi nu ati fi rezistat prea mult timp pe campul de lupta intr-un eventual razboi.

    Sunt convins ca voi nu ne-ati suportat pe noi cei de la Plt. 1 (care eram bucurosi ca facem armata la Para). Eu regret ca nu am facut mai multe marsuri si aplicatii.

    Mai tineti minte aplicatia pe care a trebuit sa o facem impotriva celor de la Securitate de la Releul de langa Pietroasele ? Ei bine, eu si cu inca cinci camarazi am fost marsul pana acolo si inapoi de trei ori: prima data in recunoastere, a doua oara pentru a fi ghizii grupei care trebuia sa realizeze observarea constanta obiectivului si in final cu intreaga Companie 1. Compania 1 a fost mereu prima. Asa ca pasajul in care tu spui ca ati trecut pe langa noi "care ne miscam tot mai greu" e cam deplasata.

    Ar fi mult mai multe lucruri bune de spus despre Scantei si Banica. Ma opresc doar la doua elemente:

    Intr-un mars "scurt" de 40 de km Scantei nu si-a luat ranita cu mancare, nu a baut si nu a mancat nimic (decat niste boabe de mazare) de pe camp. Ne-a spus ceva de genul ca "vrea sa vada daca organismul mai face fata".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dragă camarade,

      Îți recomand cu căldură ca în loc de „Band of Brothers” - ingenioasa lucrătură a Hollywood-ului să citești „Pirin Planina - Episoduri tragice și comice din capitvitate” a lui George Topârceanu. Sunt vreo 120 de pagini pe care le-am citit cu durere aproape fizică, pe care le-am abandonat și reluat de mai multe ori ca să reușesc să le isprăvesc. Este povestea tragica a înfrângerii noastre umilitoare de la Turtucaia din 1916 și a tot ce a urmat dupa aceea.

      După Turtucaia a urmat însă un Mărășești unde Armata Română și-a spălat păcatele acoperindu-se de glorie. Asta s-a obținut nu prin gargară eroica goală ci prin pregatire intensă si necruțătoare care a transformat o oaste de operetă în armata feroce ce a facut România Mare bătându-se cu success de la Nistru și până dincolo de Budapesta..

      În 1988-1989 Armata Romană era coaptă pentru o nouă Turtucaie. Și dă-mi voie să mă îndoiesc că voi eroicii combatanți ai companei I, regimentul 60 ați fi caștigat cel de-al III-lea război mondial :-) .

      În ce mă privește trebuie să mărturisesc că am învățat cu adevarat sa trag cu arma abia după ce am ajuns în State si am armele mele, respective dupa ce trag peste 1000 de cartușe pe an. Adică la vreo 30 de anișori. La pregătirea pe care o aveam la încheierea stagiului într-o unitate aeropurtată de elită a Amratei Române eram la categoria ageamiu desăvârșit. Și pun mâna în foc că tot cam ața erau și restul de 99% din combatantii eroicului nostru regiment.

      Probabil că nu sunt la current cu alte isprăvi eroice ale maiorului Scântei, însă mi-l amintesc și azi, ca și cum ar fi fost ieri, cum a apărut cu târându-se în toiag și înjurând dinspre GAZ cu toată compania sa în urmă în timp ce noi eram deja pe terenul de fotbal...

      Ștergere

  5. La primul salt cel de pe 15 Nov., Banica a fost cu noi in elicopter. Au sarit intai cei de la grupa I, dupa care elicopterul a trebuit sa revina pentru a ne parasuta si pe noi cei de la grupa a II-a.

    El a fost vizibil ingrijorat pana in momentul in care a vazut prin hublou ca li s-au deschis parasutele la toti. S-a intors catre noi, luminat la fata. si a spus "Toti au parasutele deschise".

    Legatura dintre noi cei de la Plutonul 1 si Lt. Maj. Banica si respectiv Mr. Scantei a fost de alta natura decat ceea ce ai descris tu ca exista intre voi si lt. Popescu.

    Nu stiu daca ati avut vreunul dinre voi sansa sa simtiti acea stare din "Brothers in Arms" In Ianuarie '90 m-am intalnit in Piata Palatului cu Scantei si ne-am imbratisat ca doi frati care nu se vazusera de o viata. Stiam amandoi ca ne-am fi dat viata pentru celalalt !

    Din pacate caderea comunismului nu a avut un efect pozitiv pentru cei de la Buzau.

    O parte dintre ei au fost mutati la Bacau (am stat 5 ani acolo intre 1997 - 2002) si intr-o zi intre 1998 - 2000 m-am intalnit cu Scantei pe strada. Era in civil si imbatranit peste masura. Am stat de vorba si mi-a spus ca a trebuit sa vanda apartamentul din Buzau, sa se mute intr-un bloc de APV-isti. Apoi a venit un ordin de la Bucuresti ca unitatea trebuie desfiintata. Au sosit "lichidatorii", au pus "lacatele" pe portile de la intrarea in unitate si pana cand nu au intocmit documentele de predare - primire nimeni nu a parasit unitatea. Mi-a spus ca era profund dezamagit ca toata viata s-a pregatit pentru lupta si ca acum e un simplu pensionar. (stiti ca militarii de cariera vor mereu sa ajunga intr-un teatru de razboi).

    Apoi peste cateva luni m-am intalnit la gara cu Feyzula. Era in uniforma; pleca la Piatra Neamt. O ducea bine la Bacau. Era neschimbat.

    Pe Anita l-am vazut pe strada in Bucuresti prin 1992 - 1993. Era in civil si purta o bereta pe cap. Ne-am uitat unul la celalalt lung dar nu ne-am spus nimic. Contactul cu el in armata a fost prea scurt pentru a ma retine bine.

    Pentru mine el a fost un exemplu de ofiter care semana cu ofiterii englezi cu umorul lor caracteristic. De pilda: in prima seara in care a fost OSR ne-a chemat pe platou sa ne facem bilgherii. Ne-a lasat vreo cateva minute (mult prea putine pentru a putea sa terminam) si apoi a spus:

    "Loctiitorii comandantilor de pluton sa raporteze cati din subordinea lor au terminat de facut bilgherii - in procente".

    Si inca o idee: noi cei din '88 - '89 am sarit toamna pentru ca in anii anteriori o multime de TR-isti solicitasera sa fie la Para, stateau bine mersi pana in primavara pe norma 9 de hrana, purtau uniforma cu mandrie, iar cand era vorba sa faca primul salt se dadeau "loviti" si nu mai sareau. Era risipa de resurse ? Era.

    Nu stiu cati au fost trimisi la alte unitati pentru ca nu au sarit. Ceea ce stiu este ca de la Plutonul 1 nu a fost nici unul. :)


    RăspundețiȘtergere
  6. Erata: a se citi "BAND OF BROTHERS" in loc de "BROHERS IN ARMS". M-a pocnit Alzheimer-ul

    RăspundețiȘtergere

Notă: Pentru a preveni mesajele nesolicitate, legăturile cu scop publicitar spre alte site nu vor fi acceptate.