vineri, 5 iunie 2009

Primul salt, noiembrie 1988


Gata, am reusit! Aici este plutonul 6 compania aIIa inainte de primul salt noiembrie 1988. O gramada de amintiri ne leaga si sper ca si ei, colegii mei, vor gasi acest blog si poate mai depanam amintiri.
Era anul 1988 cand se facea economie la tot si la orice. Dupa cum se vede, uniformele de strada erau folosite ca si costum de zbor. Singurul lucru nou erau bilgherii! Nici macar castile nu erau la fel! Primul salt l-am facut din elicopter, MI8 pe o vreme excelenta. Vantul nu foarte puternic, dar deajuns sa ne imprastie prin tot Crangul. Si ceva incidente cu un coleg cu parasuta agatata de un stalp de telegraf, altul, daca tin bine minte, de la alt pluton, nu s-a intors la timp pe burta si nu a detasat repede parasuta asa ca a cam "arat" campul cu umarul. A trebuit sa si-l puna in ghips...
Super senzatie. Nimic nu se compara ca senzatia primului salt!
O sa mai pun poze, doctore! Numai bine, Mateo.

34 de comentarii:

  1. Excelent! Uniformele par neschimbate, dar castile, intr-adevar, sunt diferite. Ai avut noroc, noi nu am sarit din elicopter (cica, fusesera incidente si era "prea riscant"). Dar bilgherii, de ce spui ca sunt altfel? In '83 erau deja cel putin doua tipuri distincte, alea ca un cilindru pe glezna si alea mai desfacute spre partea de sus de puteai sa nu strangi complet curelele si tot se purtau fara probleme (practic pe timp de mars).

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu, nu erau diferiti. Vroiam sa spun ca erau singurul lucru nou, nu uzat. Toate uniformele erau la mana a doua....hmm, acum ca stau sa ma gandesc mai bine, cele de iarna erau noi, cu exceptia scurtelor....Nu mai aveau bani sa ne dea si uniforme de zbor, manusi sau alt echipament....Arma mea, pistolul mitraliera, era din 1969, cu un an mai mare decat mine. Tragea dupa colt si la trageri foloseam doar cateva care erau mai noi si erau reglate. In rest ne jucam cu ele la aplicatii, marsuri, cu cartuse oarbe.
    Apropos de bilgheri, eu am ajuns destul de tarziu in unitate si cum totul era "distribuit" deja, nu prea am avut de ales si m-am trezit cu bocanci 44 pe un picior de 42. Imi cam fugeau din picioare, dar am avut noroc cu niste pasla groasa din care mi-a facut tatal meu talpici. Il mai ti minte pe plutonierul Borcan, parca asa il chema. Fuma palmat si se uita prin toate colturile de dormitor si intreba in continuu "ce e tactu'?". Daca avea ceva functie iti spunea sa treci pe la el, daca nu era cu functie sau pozitie sau pensinoar ca al meu, nici nu te mai baga in seama. Erau la fel de multi "pilosi" si pe vremea ta? La noi se bateau pe ei ofiterii....care sa si-l ia in plutonul lui pe protejatul cutare. Nu era rau, dar in felul acela au incurajat nedreptatile. Unii se duceau mai des acasa, ieseau in oras fara probleme...dar eram o echipa unita, cu toate tratamentele preferentiale. Ne ajutam unul pe celalalt.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sigur ca imi amintesc de plutonierul Borcan! Era la celalta companie, noi il aveam pe ala mic si cu pile mari, Stuparu. Borcan a fost insa cu ambele companii la muncile agricole de la Pogoanele, in toamna lui '83. Intr-o zi ne-a aliniat si ne-a spus: "Atentie! Astazi mercurul termometrului e mai mult spre decat inspre!" Alta data era autoritar: "Punetzi-va-ti bonetzili si centurili!" Si, intr-un final apocaliptic, ne-a pus la punct: "Ce, ba? Voi va credeti mari ca sunteti studenti la facultati?! Pai eu am trei facultati, ba! Scoala militara, scoala de subofiteri si scoala vietii!!"

    In ce priveste uniformele, am avut noroc, totul a fost nou, si cele de iarna si de de vara. Am fost insa la un pas de a nu primi bilgheri. Asta pentru ca aparent isi pusesera in cap in anul acela sa faca economii, asa ca ne-au dat bocanci negri de infanterie pentru muncile agricole si se faceau ca nu stiu de bilgheri atunci cand ne-am intors. Numai ca, in una din companiile TR era fiul colonelului Oteleanu, din Comandamentul Aviatiei. Baiatul i-a dat telefon lui taica-sau si a cerut doua lucruri: bilgheri si sa nu mergem in cantonament de schi anul acela. Asa ca ni s-a scos stagiul de schi din program dar cel putin am avut bilgheri. Ne-au scos altele de pe lista, de pilda, nu ne-au dat PARii (alea triunghiulare, de pus pe brat) si insignele de parasutisti. Eu am dat 15 lei pe un PAR si l-am purtat cateva zile cusut pe maneca la camasa dupa care mi-a fost furat, noaptea cand dormeam, stiu si acum de catre cine. As fi vrut sa pastrez bilgerii ca amintire dar ni s-a spus ca daca ii "pierdem" va trebui sa platim 900 de lei, asta pe vremea cand solda era de 65 de lei pe luna, asa ca am renuntat. Si sacii de la parasutele de siguranta erau misto, unii si-au facut rost de asa ceva (puteai cumpara orice de la trupeti, daca scoteai banul). Singurul lucru pe care il regret este ca nu am pastrat o "catarama" de aia de largat voalura principala, aia de care trageai si si desfacea in doua jumatati dupa ce ii scoteai siguranta. Eram plior principal si erau mai multe neutilizate prin sertarele din sala de pliaj. Dupa armata am facut un pic de deltaplanism si incercam sa le explic alora, fara succes, cum era dispozitivul respectiv pentru ca ar fi fost foarte util pentru deltaplanistii care ar fi fost pusi in situatia sa se salveze cu parasuta.

    RăspundețiȘtergere
  4. Alta faza cu plutonierul Borcan: "Nu v-am spus dar v-o repet!"

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu-mi mai aduc aminte de Stuparu. Se poate sa nu mai fi fost...am avut probleme sa imi aduc aminte si de Borcan! Imi vin unele nume in cap fara efort, altele nici macar prima litera nu pot sa mi-o amintesc. Da, multi erau complexati ca noi eram studenti, oameni cu scoala iar ei fara. Pe chestia asta ne frecau de innebuneam, ne amenintau mereu ca nu baga la trupeti si pierdem facultatea. Au si facut chestia asta cu un tip de la plutonul 4. Nu mai stiu cum il cheama, dar era nevinovat. Nu ii placea sa asculte de toti complexatii, de toti subofiterii care vroiau sa se simta importanti, si mereu se luau de el. A stat cateva luni la trupeti, dar l-au adus inapoi. Aveam un comandant de stat major, Maiorul Branza, care vroia sa scoata un batalion TR de sergenti, toti cu salturi si fara elemente disturbatoare. Mare tampit era (scuze pentru expresie, dar din cauza lui au transferat de la noi de la unitate tot ce nu a facut primul salt, fie ca nu au vrut fie ca nu au putut). Un tovaras de-al nostru din Brasov si-a scrantit glezna la lapte gros (iti dai seama ce copti la minte eram de jucam lapte gros!) si nu a putut sa faca primul si al doilea salt. L-au mutat la Urziceni undeva impreuna cu toti cei care au refuzat sa sara....pacat. Mi-a parut rau de el.

    Foarte frumos deltaplanismul. Noi aveam o gramada de planoristi, deltaplanoristi in batalion. Multi erau de la Cluj, Baia Mare, in Ardeal in general. Ne povesteau lucruri interesante si mi-as fi dorit sa ajung sa fac si eu asa ceva. Nu am stiut de asemenea activitati, nici nu ma gandeam ca oricine poate ajunge sa faca asa ceva. Si la parasutisti am ajuns din intamplare. M-am nimerit la comisariat cand cineva tocmai renuntase, un "pilos" si cum eu venisem sa imi schimbe actele de la Sighet, unde trebuia sa ma duc inainte s aintru la facultate, cu Medias unde facea facultatea mea. M-au intrebat ce inaltime am, ce greutate si daca vreau sa ma duc la Buzau la parasutisti. Am zis da in secunda urmatoare si m-au pus sa fac o cerere. Si gata, am ajuns in septembrie la Buzau. Faptul ca eram de la tot felul de facultati a facut ca legaturile sa se rupa, sa ne pierdem unul de celalalt. Cei care faceau cu facultatea au ramas mai apropiati pentru ca au facut si scoala impreuna. Eu fiind si la seral, nu am avut noroc sa am vreun coleg din armata. Erau la zi si ne mai intalneam din cand in cand.

    Tot ce insemna "insemne militare" trebuiau cumparate de la trupeti. Am avut si eu un PAR, dar l-am ratacit pe acasa. Insemnele de pe epoleti tot asa...in afara de unul pe care l-am lipit in portofel. Nu se mai dadea nimic! Totul era contrabanda. Pana si pozele. Ne cereau 25 de lei de poza! Un salt costa 71 de lei iar solda era tot cam pe acolo. Asa ca nu prea statea bine cu banii!

    Eram in dormitorul de la etajul doi pe stanga. Ultimul pluton. Tot ce nu era cu pile mari, tot ce erra fara importanta majora a aterizat la noi. Comandantul de pluton era nou in unitate si "pilele" nu-l cunosteau. Am ramas si mai putini pe chestia asta. O sa incerc zilele urmatoare sa povestesc o intamplare interesanta care ne-a adus in postura de "rebeli", de "renegate".
    Un weekend placut, doctore!
    Banzai!

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna ziua ,
    cautam ceva informatii despre filmul lui Dinu Cocea , Parasutistii ...ca sa ii fac un promo (lucrez la TV). Din link, in link , navigand am descoperit blogul acesta. Ma uit la poze si ma napadesc amintirile, unele mai frumoase , altele mai putin frumoase. Tanarul ofiter din poza de grup de jos a fost sotul meu. Acum nu mai e parasutist si nu mai e nici sotul meu .. am "piratat" poza (imi cer iertare!) si i-am trimis-o. Mi-a facut bine sa va citesc! Multumesc pentru avalansa de amintiri! Uneori cam uitam cine am fost , dar cand descoperi intamplator poze din "sertarul cu mwemorii" descoperi ca viata ta chiar a meritat sa fie traita , exact asa cum s-a derulat...
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  7. Bun venit aici pe blog, Ella. Da, vezi, suntem niste nostalgici insa, asa cum ai remarcat deja, uneori privitul inapoi ne face bine...

    RăspundețiȘtergere
  8. Abea azi am vazut comentariul sau mai bine spus mesajul lasat de Ella. Oare mai urmareste acest blog? M-ar fi interesat sa stiu sigur daca este vorba de Locotenent Leu Vicentiu (ofiterul din poza), comandantul plutonului 6. Daca da, mi-ar fi placut sa mai stiu ce mai face si sa-i transmit salutari.

    RăspundețiȘtergere
  9. O sa ii transmit eu salutari cand ma vad data viitoare cu el. Eu cu Vicentiu am copilarit pe aceeasi strada si ne mai intalnim. A iesit la pensie si s-a mutat la tara langa Buzau.

    RăspundețiȘtergere
  10. Mateo,

    Suntem camarazi. Eu am fost tot in '88-'89 la in plutonul 5, al lui Popescu (apoi Anita si apoi iar Popescu).

    De dragul acuratetii istorice :-), primul salt l-am facut chiar de ziua Brasovului pe 15 Noiembrie 1988 iar al doilea pe 16 Noiembrie. Ambele din Mi-8.

    Imi amintesc si acum ca pe 15 dupaamiaza, spre seara ne terminam de pliat parasutele pentru a doua zi la lumina farurilor camioanelor (era toamna, se insera repede).

    Am si eu o gramada de poze. Sper ca nu le-am uitat in tara. O sa incerc sa le caut maine si sa le scanez si sa le urc pe site...

    RăspundețiȘtergere
  11. Salut LMH si bine ai venit la Trenajor! Trimite-mi adresa ta de curier electronic cu care intri pe blog ca sa te adaug la autori (vezi prima pagina pentru detalii).

    RăspundețiȘtergere
  12. Bun venit LMH. Asteptam pozele. Eu nu am mai gasit decat brevetul, nu si pozele. Maine urc o scanare a brevetului.

    RăspundețiȘtergere
  13. salut,

    sunt Cosmin Trusca, din Brasov. am fost TR in perioada octombrie '89 - martie '90. ne-au lasat la vatra dupa 6 luni din cauza de evenimente. L-am avut pe Branza cdt. de companie. la pluton s-au perindat mai multi si pana la urma am ramas fara comandant. initial a fost Avram, apoi Gegea si am terminat cu Cristici (fostul secretar de partid). Intradevar Borcan merita o carte. Ceva in genul "mos Teaca"...

    RăspundețiȘtergere
  14. Salut Cosmin!
    Nea Borcan are ceva ani de cand a trecut in lumea dreptilor din pacate, dar ne aducem aminte de el prin perlele pe care le scotea.
    Il enervau mult ofiterii tineri si cu scoala, de ex. mr. Predescu:
    "tovarase maior, va rog! Mai avietzi pina la ajutanti

    RăspundețiȘtergere
  15. Salut Cosmin, bine ai venit la Trenajor!

    RăspundețiȘtergere
  16. Dumnezeu sa-l odihneasca pe nea Grigore, "pilot pe BG7"- cum se prezenta. Predescu chiar era un nesuferit. Parca se termina armata cu el...Si mai erau destui ca el : DRP-ul, Anita sa. Din fericire erau si oameni zdraveni la mine cu care se putea discuta. Una peste alta a fost o perioada minunata, cel putin din punctul meu de vedere.

    RăspundețiȘtergere
  17. salut Doctore,
    am ceva poze de pe aerodrom. am nevoie de adresa URL pentru a le posta (nu am descifrat-o pe cea din susul paginii).
    apropo, una din ultimele "gaselnite" a lui Branza Maricel a fost: compania 1 - bilgheri visinii, compania 2 - bilgheri negrii.De domnul plutonier Bunaziua (croitor) va mai amintiti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ...acestea au fost singurele amintiri pe care le aveti cu si despre maricel brinza?..cu stima...ella.brinza.

      Ștergere
  18. cosmin, trimite-mi te rog adresa ta de email (cea cu care intri pe blog) la tr00don at live punct com ca sa te adaug ca autor.

    RăspundețiȘtergere
  19. "celula de parasutisti", plutonul 5, compania II-a, noiembrie 1989(de la stanga - eu,Sica,Costica). uniformele de instructie cred ca erau de pe vremea Doctorului. cele de oras erau de la stoc. fusesera purtate doar la defilararea de 23 august.

    RăspundețiȘtergere
  20. Rica, mersi, chiar ma intrebam ce s-a mai intamplat cu Lt. Leu. Nu-i pot spune pe numele mic...cel putin nu inca! Mi-a ramas imaginea lui de atunci in cap si modul in care ne adresam "Tovarese Lt. Leu". Sper ca e bine. Cu prima ocazie prin tara poate reusim sa ne intalnim cu totii.

    LMH, am fost colegi de companie, man! Dormitoare vecine! Imi aduc aminte ca Popescu avea ceva probleme la inceput, nu reusea sa se impuna, dar s-a schimbat si a devenit cel mai bun tovaras al vostru. Il tin minte si acum pe "Imparatu"(parca asa ii zicea) iesind din garda si, vazandu-l pe comandantul regimentului in pantaloni scurti, a descarcat arma in are din greseala in fata corpului de garda! Ma bucur ca ne strangem mai multi!

    RăspundețiȘtergere
  21. Maresalu', asa e! Ce am uitat! M-am mai intalnit cu el prin politehnica, eram la aceasi facultate, dar dupa asta nu m-am mai intalnit cu nimeni. LMH, chiar nu reusesc sa te "gasesc" in amintirile mele. Uneori ma enerveaza pentru ca uit fete, uit persoane si momente importante din viata mea. Noi am fost si la dus impreuna, man...plutoanele noastre erau foarte apropiate, ne loveam la spalator dimineata, pe sectoare, pe scari, faceam nebunii impreuna pe acolo...O sa incerc sa mai pun o poza cu mine, poate tu ai memoria mai buna!
    Acum am realizat de nea Borcan. Imi pare rau pentru el.

    RăspundețiȘtergere
  22. salut!in 1988 eram la plutonul 4 tr. sunt tudor marian. nu stiu mai nimic de nimeni. am si eu multe foto de atunci

    RăspundețiȘtergere
  23. Salut, peno, bine ai venit la Trenajor! Ca sa poti posta fotografiile trimite-mi adresa ta de email cu care faci login pe blogspot.com si apoi iti trimit o invitatie de autor. Vezi instructiunile de pe pagina principala a blogului, in dreapta sus.

    RăspundețiȘtergere
  24. Salut. Sunt MIhai Tomos din Braila, am facut armata la UM101847 Buzau, Regimentul Parasutisti, Compania Cercetare.
    Am participat la evenimentele fierbinti din 89. Comandant de Companie fiindu-mi maiorul Stancu. Ulterior fiind avansat la gradul de colonel. Comandant de grup, locotenentul Avram. La Muzeul unitatii exista un drapel care in seara in care s-a facut imbarcarea catre Bucuresti, in avioane, a fost semnat de catre tot personalul companiei Cercetare. Daca cei care au trecut prin unitate in perioada urmatoare si l-au vazut, rog sa-mi faca confirmare. Fotografii de la parasutari am si eu si o sa le postez cat se poate de curand.

    RăspundețiȘtergere
  25. Salut Mateo. Sunt Robert H. Am fost colegi de pluton. Sunt al doilea din stanga lui Leu cum te uiti la poza. Am si eu ceva poze. Poate luam legatura...

    RăspundețiȘtergere
  26. Salut Mihai, bine ai venit la Trenajor! Pentru a incarca poze trebuie mai intai sa te adaug ca "autor"; am nevoie pentru asta de adresa de email cu care intri aici (vezi instructiuni in dreapta sus pe prima pagina a blogului). Odata ce primesti confirmarea de la mine te autentifici pe blog si creezi o noua postare, apoi alegi modul HTML (in stanga sus a paginii respective) si in final dai clic pe butonul "Inserati o imagine" (langa "Link") ceea ce iti va permite sa incarci poze.

    RăspundețiȘtergere
  27. apropo de plt. Borcan - vezi pag 36 :
    http://www.revista.forter.ro/_wsn/01_biblioteca/pdf/p-014-parasutistii.pdf

    RăspundețiȘtergere
  28. Salut,
    Eu m-am liberat in Ianuarie '89. Am fost "Cancelar" in Batalionul 1, Compania a I-a, L-ent Maj. Tugurel Mircea, Lent. Dobre Cristian, LKent Leu Vicentiu. Mai este cineva pe blog leat cu mine?
    Unitate 01842 Boteni-Titu

    RăspundețiȘtergere
  29. Salut. Nu am mai intrat de mult aici. Nici nu stiam daca mai exista site-ul.
    Radu Bogdan, Batalionul TR,Compania a II-a,Plt 2,comandant Radulici Ion. 1983-1984.

    RăspundețiȘtergere
  30. Cum as putea sa fac rost de o pereche de bilgheri visinii, cu curele pe glezna, nr 44-45? Le vreau pt motocicleta.

    RăspundețiȘtergere

Notă: Pentru a preveni mesajele nesolicitate, legăturile cu scop publicitar spre alte site nu vor fi acceptate.